Foto: Predrag Trokicić

Foto: Predrag Trokicić

 

Sudeći po nekim računicama, Srbija je po udelu korisnika društvenih mreža u odnosu na ukupan broj stanovništva visoko pozicionirana. Preciznije, oko 3 miliona i 70 hiljada građana Srbije ima nalog na Fejsbuku, 3 stotine i 50 hiljada na Tviteru, dok Instagram od 2015. naglo raste, pa ova društvena mreža danas u Srbiji ima oko milion korisnika.

Budući da su brendovi, a potom i političari, uvideli moć novih medija, taj trend su prepoznale i organizacije civilnog društva. Usled čitavog spektra mogućnosti prenošenje poruka i definisanja ciljne grupe, bilo da su u pitanju pol, starosna dob ili lokacija, društvene mreže postaju conditio sine qua non uspešne i vidljive kampanje. Novi komunikacioni kanali su pokazali izuzetan mobilizatorski kapacitet širom sveta, a najbolji i najmasovniji primer na globalnom nivou ostaje Arapsko proleće, niz revolucija i građanskih protesta koji je zahvatio sever Afrike i Bliski istok.

Ova borba protiv autoritarnih sekularnih režima u ovim zemljama izrodila se u sukobe nesagledivih razmera i iznedrila fundamentalističke grupe, zaobilazim Arapsko proleće kao primer uspešne kampanje. Radije navodim kampanju za primenu Univerzalnog periodičnog pregleda u Venecueli, koja je putem interneta povezala aktiviste i relevantne društvene aktere. Online kampanja Write For Rights pokrenula je više miliona ljudi širom sveta – i korisnici društvenih mreža imali su mogućnost da pišu onima kojima su ljudska prava bila uskraćena ili narušena. Tako je, na primer, posle mnogih pisama podrške, Liu Ping, aktivistkinji uhapšenoj zbog navodne korupcije, napokon odobrena poseta u zatvoru.

***

U januaru ove godine naše udruženje Da se zna! je u okviru projekta Ambasade Kraljevine Norveške i Kancelarije za ljudska i manjinska prava „Informisanje mladih o životnoj dinamici LGBT osoba u Republici Srbiji” – sprovelo projekat „Navijam za različitost” posvećen mladima koji nisu imali dodira sa LGBT populacijom. Budući da u Srbiji postoji preko 5 miliona i 250 hiljada naloga na 3 najpopularnije društvene mreže, odlučili smo da upotrebimo ovaj resurs.

Izabranu ciljnu grupu na društvenim mrežama svakodnevno smo izlagali vizuelno atraktivnim porukama o stepenu ugroženosti LGBT populacije u Srbiji i zanimljivim činjenicama o ovoj društvenoj kategoriji. Prvi put u mladoj istoriji srpskog LGBT aktivizma homofobični građani su dobili priliku da direktno i neposredno dobiju odgovore na pitanja poput „A koja su to prava vama ugrožena?”, „Šta će vam Parada?”, „Što se nameće gej propaganda?” itd. Naš tim aktivista je neumorno odgovarao na komentare i dopisivao se sa homofobima. Bio je to važan korak napred: naveli smo ljude da se zamisle nad svojim stavovima. To je naročito dragoceno u sredini poput naše, gde se kultura dijaloga kreće oko civilizacijskog minimuma.

Autor teksta je Stefan Šparavalo, koordinator za medije i odnose sa javnošću „Da se zna!”

on-off, 15.06.2017.